Bakkerij Carl Siegert maakt een vliegende start
“Het merendeel van onze producten 100%”
Een lust is een groot woord. Maar een last is PS in foodservice zeker niet, volgens Jolanda van Zijl, administratief medewerker bij Bakkerij Carl Siegert. “Niemand verplicht je om je productgegevens in een database te zetten. Klanten vragen er echter wel naar. En als je dan toch voor de keuze staat: maak het jezelf dan zo gemakkelijk mogelijk.”
Begin 2022 werd de bakkerij met broodspecialiteiten voor de horeca en catering klant bij PS. De overstap kostte natuurlijk wel wat tijd. “Maar daarna heb je er geen omkijken meer naar. Tenzij je wat wijzigt of het product verder aanvult. Maar wij bepalen zelf wanneer we dat doen en hoeveel informatie ik deel.”
Onze producten, onze verantwoordelijkheid
“Natuurlijk vraagt PS om een aantal basisgegevens per product. Denk aan specificaties zoals formaat, gewicht en verpakkingseenheid. Maar verder is het onze verantwoordelijkheid wat wij in het systeem zetten. Hoe vollediger het ingevuld wordt, hoe meer de klant eruit kan halen. De extra zaken pakken we op wanneer het ons uitkomt. Groothandels vragen geregeld om extra informatie buiten het etiket. Denk aan voedingsvezels, de aanwezigheid van transvetten en verschillen in eiwitten. Het zijn geen verplichte gegevens, maar wel handig dat wij die zaken in een database kwijt kunnen. Inmiddels staan de meeste producten op 100% compleet. Niet alles hoeft volledig ingevuld te worden. Vertalingen zijn voor ons bijvoorbeeld op dit moment niet relevant. Dat zou zonde van onze tijd zijn. Mocht er in de toekomst toch vraag naar komen, dan voegen we het alsnog toe.”
“Hoe vollediger we de database invullen, hoe meer de klant eruit kan halen”
Hoogstens een uurtje per week
“Voordat we overstapten naar PS, werkten we met een database die meer gericht is op retail. Dat systeem was veel te strikt voor ons als producent voor horeca. Alles wat in hun database staat, moet overeenkomen met het etiket. PS geeft wel een melding als er bepaalde informatie mist, maar ik ben niet afhankelijk van een bepaalde goedkeuring. De overstap met onze producten naar PS verliep heel soepel. Wij zijn goed geïnformeerd en begeleid. Nu het assortiment erin staat zijn wij er nauwelijks nog tijd aan kwijt. Hoogstens een uurtje per week voor kleine wijzigingen of extra aanvullingen.”
“PS geeft wel een melding als er bepaalde informatie mist, maar wij zijn niet afhankelijk van een bepaalde goedkeuring”
Drie hoeraatjes
“Of ik nog verbeterpunten heb? Eigenlijk niet. Saai hè? Wij zijn gewoon heel positief en enthousiast. Het systeem is veel gebruiksvriendelijker dan de database waar we hiervoor mee werkten. Dat scheelt een hoop irritaties en tijd. Het systeem van PS leidt je heel eenvoudig door alle stappen heen. We zitten met z’n drieën op kantoor en kunnen er alle drie gemakkelijk mee werken. Dat is ideaal. En hebben we een vraag, dan krijgen we direct een duidelijk antwoord van onze vaste relatiebeheerder. Zo kunnen wij ons focussen op de klant en onze ambachtelijke broodspecialiteiten.”
Benieuwd hoe jij het optimale uit je webshop en data haalt? Bekijk onze agenda voor de gratis
maandelijkse online workshops en meld je aan.