Voedselkeuzelogo’s – zoals Nutri-Score
Een voedselkeuzelogo heeft als doel om de consument een snelle en eenvoudige interpretatie van de gezondheid op de voorkant van een product te geven. Het is bedoeld als hulp bij het maken van de gezondere keuze. Het is daarmee een aanvulling op de voedingswaardetabel op de achterkant van een product, zoals deze voorgeschreven staat in de wet Voedselinformatie.
Er zijn veel verschillende soorten voedselkeuzelogo’s, maar er is wereldwijd geen consensus welk logo het beste werkt voor de consument. Logo’s kunnen op verschillende manieren sturen; positief, neutraal en negatief. In België wordt Nutri-Score gebruikt en ook in Nederland zal dit voedselkeuzelogo gebruikt gaan worden. Dit werd op 28 november 2019 bekend gemaakt door staatssecretaris Paul Blokhuis. Vanaf medio 2021 zal de Nutri-Score overal in de supermarkt op verpakkingen te vinden zijn. Lees hier meer over dit besluit.
PS in foodservice probeert zoveel mogelijk te voorzien in de behoefte van producenten door algoritmes van voedselkeuzelogo’s of andere criteria beschikbaar te maken. De informatie helpt je om een beeld te krijgen hoe je portfolio kleurt en voldoet aan de wensen van de markt. Het kan helpen bij productverbetering.
Het algoritme van de Schijf van 5 en Nutri-Score is al beschikbaar voor de eigen producten van een producent. Afhankelijk van de wensen van producenten volgen er mogelijk meer voedselkeuzelogo’s of andere criteria. Laat het ons weten!
Als de voedingskundige data van jouw producten up-to-date is kan je nu snel en eenvoudig inzicht krijgen in de scores van je producten. Ga hiervoor naar het rapport in de PS portal, toegankelijk via Mijn PS op de PS website.
Zoek je een deskundige consultant die je kan helpen deze inzichten optimaal te gebruiken, dan verwijzen wij graag naar onze partner Frans van der Sman van Nutrition Scoring Solution.
Voor meer informatie over de achtergrond over Nutri-Score als voedselkeuzelogo in Nederland, klik hier.